Vedtaget på den stiftende generalforsamling 15.09.1982
Sidst ændret 08-02-2022
§1 – Foreningens navn:
Vindeby-Onsevig Borgerforening
§2 – Foreningens formål er:
- a. At fremme det gode forhold beboerne imellem, bl.a. ved at skabe og vedligeholde et forum til fri og åben drøftelse af alle forhold af almen interesse, bortset fra partipolitiske.
- b. At give bestyrelsen bemyndigelse til, efter forudgående borgermøde, at sikre beboerne mulighed for lokal medindflydelse på beslutninger, der vedrører vores lokalområde.
- c. At søge samarbejde med andre foreninger med samme målsætning.
- d. At drive og bevare Vindeby Forsamlingshus.
§3 – Medlemskab af Borgerforeningen:
- a. Alle med interesse for Vindeby-Onsevig kan optages som medlem.
- b. Alle medlemmer har stemmeret og er valgbare til bestyrelsen.
§4 – Regnskabsår & kontingent:
Kontingent fastsættes på den årlige generalforsamling og opkræves det efterfølgende regnskabsår. – Regnskabsåret følger kalenderåret.
§5 – Generalforsamling:
Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i januar måned. Indkaldelse sker via brev eller e-mail stilet til foreningens medlemmer – med minimum 14 dages varsel.
Generalforsamlingen har følgende dagsorden:
- a. Valg af dirigent
- b. Valg af 3 stemmetællere
- c. Formandens beretning
- d. Forelæggelse af det reviderede regnskab
- e. Budget og fastlæggelse af kontingent
- f. Indkomne forslag
- g. Drøftelse af foreningens fremtidige arbejde
- h. Valg af formand (ulige år)
- i. Valg af kasserer (lige år)
- j. Valg af bestyrelsesmedlemmer (lige år=2, ulige år=1)
- k. Valg af suppleanter til bestyrelsen
- l. Valg af revisorer og revisorsuppleant
- m. Evt.
Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være indsendt til formanden (jensbirthec@gmail.com) senest 8 dage før generalforsamlingen.
§6 – Valg til bestyrelsen:
Bestyrelsesmedlemmer vælges på generalforsamlingen for 2 år. Formand og kasserer vælges direkte på generalforsamlingen på henholdsvis ulige og lige år. Bestyrelsen vælger selv næstformand og sekretær ved konstituering.
Øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges som følger: 2 på lige år, 1 på ulige år. Der vælges 2 suppleanter og 2 revisorer, som afgår skiftevis hvert andet år, samt 1 revisorsuppleant, som er på valg hvert år. – Revisor og kasserer kan ikke være fra samme husstand.
Alle valg foregår ved skriftlig afstemning.
Afstemningsmåde
- a. De fra bestyrelsen, som er på valg, og som siger ja til genvalg (2 på lige år, 1 på ulige år) opstilles i en pulje sammen med de evt. nye personforslag fra forsamlingen.
- b. På stemmesedlen må kun anføres 2 navne på lige år og 1 navn på ulige år.
- c. Indvalgte er de personer, som har fået flest antal stemmer.
Tilføjelse til §6 pr. 03.09.2020
a. De repræsentanter fra Købelev, der indvælges som bestyrelsesmedlemmer/suppleanter ved den ekstraordinære generalforsamling torsdag d. 03.09.2020, vælges for perioden: 03.09.2020 frem til den ordinære generalforsamling i januar 2023.
§7 – Bestyrelsen:
Foreningens daglige ledelse er pr. 03.09.2020 udvidet til at bestå af en bestyrelse på 7 medlemmer, hvoraf de 5 er valgt i overensstemmelse med de første 2 afsnit i §6 ”Valg til bestyrelsen”, medens de 2 ”Købelev-medlemmer” er valgt i henhold til ”Tilføjelse til §6 pr. 03.09.2020”.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og kan nedsætte udvalg efter behov.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 medlemmer er til stede.
Bestyrelsen fører protokol over alle bestyrelsesmøder og generalforsamlinger.
§8 – Ekstraordinær generalforsamling:
Afholdes, når bestyrelsen anser det for påkrævet, eller når mindst en fjerdedel af medlemmerne skriftligt fremsætter krav herom.
Indkaldelse skal ske med mindst 14 dages varsel, og generalforsamlingen skal afholdes senest 6 uger efter begæring herom.
§9 – Ændring af vedtægterne:
Ændring af disse vedtægter kræver tilslutning fra 2/3 af de afgivne stemmer på en lovligt indvarslet generalforsamling.
§10 – Opløsning af foreningen:
Opløsning af foreningen kræver tilslutning fra 3/4 af de afgivne stemmer på 2 på hinanden følgende lovligt indvarslede generalforsamlinger. – I tilfælde af foreningens ophør skal evt. opsparet formue fordeles til almennyttige og kulturelle formål inden for Lolland Kommune.
Bilag til vedtægterne vedr. integration mellem VOB og Købelev pensionistforening
- Fra Købelevs side er der udpeget kandidater til VOBs bestyrelse (2 nye bestyrelsesposter samt 2 suppleanter).
- Det blev aftalt, at for at blive valgt til VOBs bestyrelse skal man være fuldgyldigt medlem af VOB, dvs. betale kontingent. – Dette gælder ikke kun for de kandidater, der bliver valgt i september 2020, men også for alle fremtidige afløsere.
- Købelev-kandidaterne skal vælges fra følgende 5 klubber:
a. Billardklubben
b. Pensionistklubben
c. Madklubben
d. Aktivitetssudvalget
e. Cycleklubben
Fra de 5 førnævnte grupper vælges på en ekstraordinær generalforsamling 2 bestyrelsesmedlemmer + 2 suppleanter til VOBs bestyrelse. VOBs bestyrelse udvides hermed med 2 bestyrelsesmedlemmer, og disse to er fuldgyldige medlemmer af bestyrelsen. De 2 ”Købelev-medlemmer” kan suverænt på anmodning tillade træk af Købelevs midler til brug til forbedringer på forsamlingshuset. - På sigt vil der blive overført midler fra Købelev til VOB.
- Kassereren skal føre et separat regnskab for Købelev midlerne, og alene kassereren har adgang til kontoen.
- For min. en 2-årig periode, har de 2 bestyrelsesmedlemmer fra Købelev afgørende indflydelse på, hvordan de overførte midler anvendes – og de kan suverænt på anmodning tillade træk af Købelevs midler.
- Efter den 2 årige periode foretages en evaluering m.h.p. at finde ud af,
a. hvordan det har fungeret indtil nu,
b. om ordningen skal rettes lidt til, men ellers i de store og hele fortsætte som hidtil, eller
c. der skal ske en total integration med VOB i relation til regnskab og medlemskab. - Når Købelev-grupperne booker sig ind i forsamlingshuset, skal udgifterne til leje og rengøring trækkes på Købelev-kontoen.